Psycholog dziecięcy w Krakowie podkreśla znaczenie umiejętności społeczno-emocjonalnych w szkole podstawowej.
Wartościowe programy społeczno-emocjonalne są kluczowe dla zdrowego rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci.
W nauczaniu umiejętności społeczno-emocjonalnych dziecięcy psycholog z Krakowa widzi możliwość spełnienia podstawowych potrzeb uczniów. Dzieci muszą czuć się bezpieczne, zintegrowane i docenione, aby efektywnie uczyć się w szkole. Dlatego wprowadzanie takich programów jest niezwykle ważne.
Jednakże, choć większość rodziców jest obecnie zwolennikami programów tego typu, niektórzy mają pewne obawy związane z treścią tych programów, co jest kwestią polityczną. Psychoterapeuta dziecięcy w Krakowie zwraca uwagę, że rodzice powinni być zaangażowani w proces tworzenia tych programów.
Psycholog dziecięcy o emocjach w szkole.
Emocje wpływają na zachowanie dziecka w klasie, a umiejętności społeczne odgrywają dużą rolę w tym kontekście. Niestety, niewiele szkół oferuje edukację, która pomaga dzieciom rozwijać kluczowe umiejętności związane z rozpoznawaniem, akceptowaniem, rozumieniem i kontrolowaniem emocji oraz budowaniem zdolności społecznych. Nauka tych umiejętności jest niezbędna dla dobra emocjonalnego samopoczucia dzieci oraz poprawy ich zdolności do nauki.
Inteligencja emocjonalna wymaga, abyśmy pozwolili sobie na doświadczanie trudnych uczuć i unikali ignorowania ich. W przeciwnym razie może to prowadzić do problemów emocjonalnych, takich jak lęk, depresja i złość.
Umiejętności społeczne wpływają na to, jak dzieci komunikują się z kolegami, nauczycielami i innymi osobami w szkole. W połączeniu z umiejętnościami emocjonalnymi mogą one wpłynąć na aktywność i uczestnictwo uczniów lub prowadzić do wycofania się i izolacji.
Rozpoznawanie, akceptowanie, rozumienie i radzenie sobie z emocjami odgrywają ważną rolę w dorosłym życiu. Nawet jeśli wydaje się, że nasze przekonania są oparte na rozumowaniu i logice, to nasze emocje nadal odgrywają znaczącą rolę w kształtowaniu tych przekonań.
Badania nad programem.
Badania wykazują, że uczestnictwo w programach uczenia się społecznego i emocjonalnego przynosi korzyści. Na przykład jedno z badań wykazało 11-procentowy wzrost umiejętności społeczno-emocjonalnych u uczestników tych programów. Innego badania potwierdzało długotrwałe korzyści związane z uczestnictwem w takich programach.
Osobiste doświadczenia pedagogów pokazują, jak nauczanie umiejętności społeczno-emocjonalnych może pomóc dzieciom radzić sobie z emocjami i rozumieć swoje uczucia.
Niestety, obecnie wiele szkół koncentruje się głównie na nauce przedmiotów takich jak czytanie, pisanie i matematyka, a nie na rozwijaniu umiejętności społeczno-emocjonalnych. Dlatego część pedagogów włączył te umiejętności do swojego programu nauczania, aby pomóc dzieciom zrozumieć swoje emocje i nauczyć się radzenia sobie z nimi.
Psycholodzy dziecięcy podkreślaną, że nie każdy nauczyciel ma wystarczającą wiedzę z zakresu psychologii, aby uczyć umiejętności społeczno-emocjonalnych. Jednakże, pomimo ograniczeń wynikających z presji nauczania konkretnych przedmiotów, ważne jest, aby dzieci miały możliwość uczenia się o emocjach i umiejętnościach społecznych.
Obecnie, wiele szkół zmniejsza finansowanie programów uczenia się umiejętności społeczno-emocjonalnych ze względu na obawy rodziców i przekonania polityczne. Warto zwrócić uwagę, że większość rodziców jest zwolennikami tych programów, ale może być potrzebne lepsze wyjaśnienie ich celów i treści.
Podsumowanie.
Włączenie umiejętności społeczno-emocjonalnych do programu nauczania pomaga stworzyć bardziej bezpieczne i sprzyjające uczeniu się środowisko w szkole. To pomaga dzieciom lepiej uczestniczyć w procesie edukacyjnym i rozwijać poczucie połączenia, co jest istotne dla ich rozwoju emocjonalnego i społecznego.
Więcej informacji na temat programów można znaleźć tu: