Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Zaburzenia zachowania dziecka

Zaburzenia zachowana dziecka 

Zachowania dziecka to zazwyczaj tylko wierzchołek góry lodowej. To co widzimy powinniśmy utożsamiać również z tym co nie jest dla nas widoczne gołym okiem (np. emocje, smutek, gniew, ból, rozgoryczenie, rozwój, potrzeba kontaktu itp).

Zachowanie jest komunikacją- zachowaniu dziecka zawsze przyświeca jakiś cel, przez swoje zachowanie dziecko komunikuje nam zazwyczaj coś bardzo ważnego czego na pierwszy rzut oka nie dostrzegamy.

Zaburzenia zachowania:

– nadmierne reakcje dziecka np na przegraną

– bicie rodzica/opiekuna

– duża ilość energii zużywana przez dziecko i otoczenie

– wysokie natężenie zachowania

Obszary zaburzeń

– dziecko-dorosły

dziecko atakuje każdego dorosłego (generalizuje dorosłych, gdy został przez jednego już skrzywdzony), bo mu nie ufa, prowokuje, ukrywa swoje prawdziwe emocje, uczucia i potrzeby, manipuluje, zastrasza.

– dziecko-rówieśnicy

rywalizacja za wszelką cenę między dziećmi, dziecko robi wszystko aby pokazać siebie w jak najlepszym świetle, aby coś udowodnić rówieśnikom ale również osobom dorosłym, odrzucenie innych osób, aby potwierdzić negatywny obraz własnej osoby, który jest kreowany przez innych, izolowanie się, agresja.

– dziecko-zadanie

nie podejmuje zadania, odmawia jego wykonania lub robi coś innego, odkłada to na później, czasem wcale nie może się do tego zabrać, lub całkowicie rezygnuje, przerywa w trakcie wykonywania, nie wykorzystuje swoich możliwości.

– ja-ja (dziecko w relacji z samym sobą)

zawyżona lub zaniżona samoocena lub niestabilna samoocena powoduje, że pojawia się wiele trudności, deprecjonowanie siebie (niszczenie własnych prac, przedstawianie siebie celowo w złym świetle, aby potwierdzić to co się o nim mówi), zachowania autoagresywne, obwinianie się.

Powinniśmy pamiętać o tym, że:

– dziecko często działa kontrintuicyjnie – chce coś osiągnąć ale nie ma w sobie na tyle umiejętności społecznych i wiedzy jak się zachować, że chcąc nawiązać z kimś relacje zaczyna go szturchać itp a to nie jest prawidłowy sposób na nawiązanie relacji.

– zachowanie które można zaobserwować wynika z aktualnie przeżywanych stanów wewnętrznych (metafora góry lodowej).

– natychmiastowe oceny mogą być błędne.

– należy wielotorowo interpretować zachowania.

– uczeń trudny ma kłopot z elastycznym podejściem do sytuacji – chodzi o to, że te dzieci są bardzo usztywnione np zawiodła je jedna osoba dorosła i przenoszą to na inne osoby dorosłe (zawiodły się na rodzicu i przenoszą to na nauczycieli), zabezpieczają się one przed krzywdą która rzekomo mogłaby zostać im wyrządzona) lub na przykład chwalenie dziecka – dziecko nie reaguje dobrze na pochwały, ponieważ ciągle było krytykowane i nie wie jak ma się zachować gdy ktoś mówi o nim superlatywy.

Co ważne.

Zaburzenia zachowania i emocji mogą prowadzić do niedostosowania społecznego, dlatego tak ważne jest rozpoznawanie trudności i deficytów u dzieci i młodzieży, a potem adekwatne działania specjalistów poprzez zastosowanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, konsultacji u psychiatry dziecięcego.


Dominika Podgórska – pedagog specjalny, prowadziła terapie pedagogiczną  Małopolski Ośrodek Psychoterapii SYNAPSA Kraków